mandag 26. desember 2011

Gubbedata

Jepp. Jeg er gubbe, og det vil jeg fortsette å være. Og jeg skal ikke endre meg før jeg må. Det gjelder denna datan som dissa IKT-folka prøver å trøkke ned over hue mitt. Men når det først er der, er jeg interessert i hva datan kan gjøre for meg og ikke hva jeg kan gjøre for datan. Eller hva datan kan gjøre for elevene mine og ikke hva elevene kan underholde seg med på datan.

Vi har altså pedagogiske utfordringer i skolen. Det må vi gjøre noe med. Hm. Hva skal vi gjøre? Det er mange muligheter, og en av dem er IKT.

Dette er en annen inngang til området enn det jeg syns jeg har sett hittil:
  • Hjelp! Det er mange datamaskiner der ute
  • Lærere er dumme, for de bruker ikke datamaskiner.
  • De stakkars PC-leverandørene må få hjelp til å få omsetning på de fine laptopene sine.
  • Velgerne vil stemme på meg hvis jeg sørger for at alle elevene får datamaskiner.
  • Og så innfører vi en basisferdighet på linje med lesing og regning: digitale basisferdighet. Det gjør det hele så viktig.
  • Da er det avgjort: Vi kjøper maskiner til alle elevene, da, like så godt.
  • Og så får elevene og lærerne tilpasse skolehverdagen til datamaskinene.
Altså IKT må tilpasses skolen, ikke omvendt.


2 kommentarer:

  1. Bra, og ein kan jo ikkje vere anna enn samd i dette :) Fag først, og så tilpassar vi ikt-en.

    SvarSlett